• Vincent Leenders

Arnhems Oorlogsmuseum presenteert tentoonstelling ‘Out of Ammo’

Bijgewerkt op: 9 jun. 2022

Het Arnhems Oorlogsmuseum heeft de deuren geopend van de Walburgiskerk voor de tentoonstelling ‘Out of Ammo’. “De naam van deze tentoonstelling verwijst naar de legendarische woorden die Major Digby Tatham-Warter uitsprak aan de voet van de Rijnbrug, toen hij vanwege een gebrek aan munitie gedwongen was zich over te geven aan de Duitsers”, zo verduidelijkt Eef Peeters, eigenaar van het Arnhems Oorlogsmuseum, de naam van de tentoonstelling.

Hij vertelt over het idee achter deze tentoonstelling die in het hartje van Arnhem een jaar lang te bezoeken zal zijn. “De doelstelling van mijn museum is vanaf de start altijd al geweest om de Tweede Wereldoorlog vanuit alle hoeken te belichten, zowel vanuit de geallieerden als vanuit de bezetter. Ieder verhaal heeft tenslotte meerdere kanten.

A Bridge too Far

De Slag om Arnhem is bij het merendeel van de mensen natuurlijk vooral bekend van ‘A Bridge too Far’, waardoor de geallieerden hun opmars moesten stoppen. De oorlogswinter van 1944 was het gevolg. Wat bijna niemand zich realiseert is dat het tot staan brengen van de opmars tegelijkertijd ook de laatste keer is geweest dat de Duitsers een slag hebben gewonnen,” zo zegt Eef.

In een notendop vertelt hij aansluitend hoe het idee voor deze tentoonstelling tot stand is gekomen. “Met ‘Out of Ammo’ breng ik een stuk Arnhemse historie terug naar de plek waar in Arnhem geschiedenis is geschreven. Het hart van de stad, de centrale plek in de wereldgeschiedenis, waar Operation Market Garden op een mislukking is uitgelopen.”

Diorama

‘Out of Ammo’ is opgebouwd aan de hand van diorama’s (Wikipedia: een diorama is een vaak museale, driedimensionale opstelling waarin een bestaande of mogelijke werkelijkheid wordt getoond). Een rondgang door de Walburgiskerk brengt je terug in de tijd langs plekken als de bloementuin van Musis Sacrum, de Rode School, Restaurant Ruteck en Boulevard Heuvelink. De absolute trots van de tentoonstelling is het levensgrote doek dat achter in de kerk hangt met een afbeelding van de John Frost-brug (die destijds uiteraard nog niet die naam droeg).

Eef Peeters tijdens de wandeling: “De grootte van die afbeelding en de plek waar deze hangt is bewust, daarmee willen wij betrokkenheid creëren, bezoekers meenemen in de intensiteit van alles wat destijds heeft plaatsgevonden. We proberen mensen te laten voelen hoe het moet zijn geweest.

Je ziet dat ook terug in twee andere diorama’s: we hebben een diorama met een jeep waarin vier jonge mannen zitten. Onschuldige knapen die (hebben) moeten vechten zonder duidelijk te weten waarvoor, kanonnenvoer. Een ander diorama verbeeldt de evacuatie van de inwoners uit Arnhem die rijen dik de stad uit zijn gevlucht na de mislukte inname van de brug.”

Eef Peeters tot slot terwijl hij omhoog kijkt naar de twee parachutes die voorin de Walburgiskerk hangen: “Alleen deze hoogte maakt Out of Ammo al een unieke tentoonstelling. Geen enkel museum in de wereld kan zo ver de hoogte in, dat komt omdat we in deze kerk mogen en kunnen zijn.”

De tentoonstelling ‘Out of Ammo’ is dagelijks te bezoeken van dinsdag tot en met zondag tussen 10.00 en 17.00 uur. Adres: Walburgiskerk, Sint Walburgisplein 1, Arnhem.

772 weergaven0 opmerkingen