• Vincent Leenders

Slag om Arnhem krijgt vorm in kerk

Bijgewerkt op: 21 jun. 2022

Eigenaar Eef Peeters van het Arnhems Oorlogsmuseum trekt alle registers open om van zijn expositie rond de Slag om Arnhem en de bezettingsjaren in de Walburgiskerk spannende geschiedenis te maken. Twee parachutes hangen inmiddels hoog in de kerk. Een foto van een gerestaureerde Messerschmitt op ware grootte domineert de ruimte.

Het is een voorproefje van wat deze herfst komen gaat. Peeters hoopt de restaurateur zover te krijgen dat het vliegtuig straks in de kerk te zien. ‘Het vliegtuig is samengesteld uitbrokstukken van ooit gevonden wrakken. We willen laten zien welk type toestel op 19 september 1944 een van de twee torens raakte en daarna in de Lauwersgracht stortte. Een van de brokstukken van de Messerschmitt is van het toestel van toen.’

De omgekomen piloot was Unteroffizier H. Schmidt bij de Jagdgeschwader van de Luftwaffe. Hij steeg die middag met zijn eskader op vanaf vliegbasis Stormede in Duitsland. Doel: een aanval op de Britse parachutisten bij de Rijnbrug in Arnhem.

De Britse kapitein Eric Mackay had zich verschanst in de Van Limburg Stirum School nabij de brug. Hij zag een bom op straat neerkomen maar deze ontplofte niet. In zijn boek Whoa Mahomet uit 1945 schreef hij dat de piloot ‘het vuur van ons machinegeweer trachtte te ontwijken en daarna tegen de kerktoren vloog’. De linkervleugel werd eraf gerukt. Grote vreugde alom.’

Een ereplaats in de expositie krijgt de legendarische Brit Digby Tatham-Warter die op het slagveld met een paraplu en bolhoed rondliep, met een knipoog naar Charlie Chaplin. Hij overleefde de strijd. Peeters wijst op de plek in de kerk waar ooit het altaar stond.. “Daar zal hij te zien. Met zijn paraplu en zijn laatste radioboodschap voordat hij zich moest overgeven omdat de kogels op waren: ‘Out of ammo, God save the King’.

Het interview met Eef Peeters is afkomstig uit De Gelderlander, zaterdag 31 juli 2021, auteur: Harry van der Ploeg

675 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts